Olympic National Park

Sateisien ja harmaan viikon kunniaksi voisi nyt palata takaisin syyskuuhuun ja meidän Jenkki-reissuun. Eli miten matka jatkuikaan Seattlesta eteenpäin kohti Olympic National Parkia.

Seattlesta lähdimme siis lautalla Bremertoniin, kuten aiemmin kerroinkin. Matka kesti noin tunnin ja olimme perillä klo 8 aikaan. Oli sunnuntai-aamu, mutta moni kauppa oli jo auki. Meillä oli ensimmäisenä missiona löytää meille prepaid-liittymät ja kierrettiin siinä monta jättikokoista supermarkettia tuloksetta. Sen kuitenkin sai heti huomata, kuinka älyttömästi sitä halpaa tavaraa ja ruokaa oli näissä kaupoissa. Ei sitä edes osannut ajatella todeksi ennen kuin itse näki! Kaupoista me ostettiin autoon paljon eväitä matkalle ja lopulta prepaiditkin saatiin AT&T:stä, joka aukesi klo 11. Erillinen rajaton liittymä on kyllä tosi suositeltava, jos meinaa olla yli pari viikkoa reissussa. Tuli monta kertaa tajuttua esim. kuinka pulassa olisi ollut ihan perinteisellä kartalla, jos ei olisi ollut nettiä käytössä...

Bremertonista lähdimme ajamaan kohti rannikkoa ja Olympicin kansallispuistoa länteen. Tai itseasiassa me ajettiin aikalailla kansallispuiston ympäri rannikkoa pitkin. Tässä vaiheessa maisema oli aika metsäistä, ei loppujen lopuksi kovin eksoottista meille suomalaisille. Toki meri ja erinäköiset asutukset tekivät ison eron. Matkalla tuli korkattua eka paikallinen McDonalds, ja pakko nyt sanoa, että oli kyllä selvästi huonompaa kun Suomessa. :D Olis voinut toivoa toisinpäin ehkä!

Ensimmäinen kunnon pysähdys matkalla oli monille kuvista tuttu Vance Creek Bridge - USA:n toiseksi korkein raitiotiesilta, joka ei enää tosin ole käytössä. Silta on vähän huonokuntoinen ja turvaton, ei millään tavalla kävelyä varten tehty. Me oltais kuitenkin niin haluttu kävellä keskelle siltaa ja oltiin jo henkisesti psyykattu ittemme siihen, mutta ei se ihan niin helposti sitten mennytkään. :D Vain toiselta puolelta olisi päässyt suht helposti sillan päälle ja me tultiin tietämättöminä just sitten siltä vaikeemmalta puolelta. Pojat kyllä yritti epätoivosesti rohkasta itseään mutta luovutti lopulta. :D Jotkut kyllä ihan uhkarohkeesti käveli siellä ees taas...

Vance Creekin jälkeen ajoa oli edessä vielä iltaan asti. Kuuden aikaan, vähän ennen auringonlaskua, saavuimme La Push Beachille. Ranta sijaitsee Quileute-intiaanireservaatin alueella ja on monille varmaankin Twilight-kirjoista ja elokuvista tuttu. Fiilis oli tosin vähän eri kuin niiden perusteella olisi aatellut. Ranta on nimittäin myös suosittu leirintäalue mökkeineen eikä sumuisesta säästä ollut tietoakaan. Se mikä la Pushista tekee ainutlaatuisen, on kasapäin sinne kertyneet ajopuut ja vedestä jyrkästi nousevat pikkusaaret.

Reservaatin alueella melko lähellä La Pushia on myös Forks-niminen kylä, jossa samaisia elokuvia on myös kuvattu. Meillä alkoi olla kauhea nälkä ja yritettiin sieltä epätoivoisesti metsästää ruokaa. Kaikkiin ravintoloihin (joita ei siis paljoa ollut) oli tosi pitkät jonot, eikä meillä oikein ollut aikaa jäädä jonottelemaan, jos haluttiin vielä nähdä jotain sinä iltana. Eli kaupasta siis vaan jotain nopeasti autoon mukaan... :D

Me yritettiin nopeesti ennen pimeän tuloa vielä ajaa Ruby Beachille, joka oli siinä aika lähellä, mutta ei me ihan ehditty. Viimesetkin auringonsäteet juuri hiipui horisonttiin kun me saavuttiin paikalle. Harmitti tosi paljon, mutta me vielä päätettiin yrittää nähdä maisemaa laittamalla kamera nojaamaan ajopuuhun ja ottamalla kuvia pitkällä valotusajalla, haha! Kuvat ei olleet mitään vakuuttavimpia, mutta sen ainakin huomasi, että La Pushiin verrattuna Ruby oli dramaattisempi ja luonnonvaraisempi kuin La Push. Harmitti kyllä, ettei oltu varattu sinne enempää aikaa.

Pimeän saavuttua päädyttiin varaamaan huone Travelodge -nimisestä motellista Aberdeenistä, joka sattui olemaan sopivasti matkan varrella. Tää oli se tekniikka millä me sitten myöhemminkin kaikki motellit valittiin. Ei mitään huippuelämyksiä, ja joskus jopa aika ällöttäviäkin, mutta halpoja ainakin! :D

Here are some images from our USA roadtrip around the Olympic National Park to brighten up the week. Main highlights on this part of the trip were the Vance Creek Bridge, La Push Beach and Ruby Beach (which was unfortunately very dark by the time we arrived there). La Push was the most memorable of all these, truly stunning with all the drift wood. Perhaps you recognise the place from the Twilight movies? ;)